دوچرخه سواری در زمستان

هنگام دوچرخه سواری در زمستان از چه کار هایی اجتناب ورزیم؟

1- نپوشیدن لباس مناسب و کافی جنس لباسهای دوچرخه سواری به گونه ای طراحی شده است که می‌تواند گرما را به بیرون انتقال بدهد و مانع از ورود سرما به داخل بشود. هنگامی که دوچرخه سوار در طی فعالیت تعریق میکند، اگر این رطوبت در بدن بماند باعث آزردگی و ناراحتی ورزشکار می‌شود و احتمال سرماخوردگی را نیز افزایش می‌دهد. همچنین اگر ورزشکار با لباس نازک و ناکافی وارد تمرین بشود، در کوتاه مدت باعث بیماری و در دراز مدت میتواند منجر به بیماریهای مزمن گردد.

2- پوشیدن زیاد لباس

دقیقا برعکس موارد بالا ورزشکار نباید با تعداد زیادی لباس روی هم پوشیده وارد تمرین بشود ورزشکار باید در نظر بگیرد بدن می‌تواند بعد از چند دقیقه گرم بشود و از خود حرارت تولید نماید. بنابراین لباس زیاد می‌تواند مانع تهویه گرمای بدن شود و دوباره منجر به آزار و سختی تمرین می‌شود پس نباید خیلی کم و نه خیلی زیاد لباس پوشید.

3- نداشتن امکانات جانبی گرمایشی

امکانات جانبی گرمایشی مثل لباس لایه زیر جهت تعریق و کلاه گرم مناسب برای زیر کلاه محافظ و دستکشی که انگشتان دست در آن به راحتی فعالیت کنند و روکش کفش برای حفظ گرمای پا نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشند. همانطور که شاید تجربه داشته باشید، عموما بیشترین نقاطی که در سرما آزرده میشوند انگشتان دست و پا هستند. بنابراین حفظ گرمای آنها بدلیل حفظ کارائی آنها نیز مهم است. بهتر است حتی الامکان دستکش و روکش کفش چسب و فیت باشند.

4- دیگر از نکاتی که باید رعایت کرد، در نظر گرفتن تغییرات جوی میباشد بنابراین باید به اندازه ای از منزل دور شد که بتوان خیلی زود به خانه برگشت. روزهایی که طبق پیش بینی هواشناسی هوا آفتابی است اما یکباره شرایط تغییر می‌کند و بارش برف شروع می‌شود. بنابراین در طول زمستان بهتر است در فواصل مطمئن و نزدیکتر تمرین کرد.

۵- ننوشیدن مایعات کافی عمدتا در طول زمستان اینگونه تصور می‌شود حالا که هوا گرم نیست کمتر باید آب مصرف کرد. در حالی که نیاز به مایعات در زمستان و هوای سرد هم به اندازه تابستان مهم است. همچنین از علائم تشنگی خشکی دهان و گلو می‌باشد که در زمستان کمتر رخ میدهد بنابراین افراد کمتر تمایل به مصرف مایعات خواهند داشت.

6- نداشتن برنامه مشخص
مهم است که در جریان یک جلسه تمرین بدانید چه مسیری را می‌خواهید رکاب بزنید تا تمهیدات لازم را اتخاذ نمایید . عموما بهتر است از تمرینات فشرده و سخت در روزهای خیلی سرد امتناع کرد و بیشتر به تمرینات طولانی تر با شدت و سرعت پایین رو آورد. برای این منظور می‌توان بلوارها و جاده های نزدیک منزل را انتخاب کرد.

7-ثابت نگاه داشتن اندامها بر روی دوچرخه
بهتر است هر چند دقیقه یکبار دستها را از روی فرمان بردارید و باعث به جریان افتادن خون در دستها بشوید. همچنین بهتر است با اسپرینتهای متعدد (بلند شدن از روی زین و ایستاده رکاب زدن) نیز باعث افزایش جریان خون در بقیه اندام ها نیز بشوید.

منبع: برگرفته از آکادمی دوچرخه سواری متقیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی